December 02, 2005

變髮記Cutting Hair


回台灣之前去整理個頭髮,似乎已經成了一種習慣…只是十月底出發前太忙,想要空個下午去變髮簡直是不可能,所以就一直延宕到現在。有人也許會問,怎麼不在台灣弄?台灣暨便宜又方便,殊不知以前幫我處理頭髮的設計師在這幾年間早就不知道跑到哪裡去了,而且算來算去花費其實差不多,自從搬來歐洲以後,就索性就地處理了。
Going to the hair salon before leaving for Taiwan seems to become a habit… however, this time I was way too busy before departure and it’s just impossible to spare an afternoon for a haircut, so I didn’t go until yesterday. Someone might ask, why not have it done in Taiwan since it’s convenient and cheap. Well, the stylist I used to go has moved to I-don’t-know-where and after calculating the cost I almost spend same amount of money no matter having it done in Taiwan or Italy. So I started to go to stylist here since I moved to Europe.

美髮師羅芮娜是米奇的朋友。記得我在英國唸書的時候,某次曾經和米奇抱怨英國的沙龍索價昂貴,每個朋友的整髮記都是個慘痛的經驗,可是看著自己超過半年沒有整理的頭髮,心情又奇差無比,不知道該怎麼辦…之後飛到義大利玩耍的時候,米奇就幫我預約,請羅芮娜幫我整理頭髮。嘗試新的設計師總是令人又期待又怕受傷害,不過米奇一再擔保,說羅芮娜技術高明,還曾經到台灣開過講座,絕對不會讓我失望,所以我就硬著頭皮去了…反正我的頭髮長得很快,剪壞了等幾個月又是活龍一尾!
The stylist Lorena is Michele’s friend. When I was studying in UK, one time I was complaining to Michele that the hair salon is very expensive in London and none of my friends had good result out of it. I haven’t been to the stylist for more than six months and I was feeling bad about it… Some time later, I came to Italy for a visit and found that Michele had made an appointment for me with Lorena. It’s an exciting but scary thing to try new stylist, but Michele guaranteed the superiority of Lorena’s technique that she’s even been to Taiwan to give seminars, so I decided to give it a try. In any case, my hair grows very fast and if anything’s wrong with the cut I can have it re-arranged again in a few months.

這一剪下去,就註定了我接下來的命運…在這一帶找到適合的美髮師並不是件容易的事,因為並不是每個美髮師都知道怎麼處理東方人的頭髮,因此即使到巴薩諾要開半小時的車,短輒每兩三個月長輒四五個月我就到羅芮娜那裡報到一次。
The very first appointment with Lorena had decided my “destiny”… It’s not easy to find a stylist who knows how to take care of oriental hair in this area, even though it takes more than a half hour to arrive Bassano, I still go there every few months.

羅芮娜很容易就抓住了我的型,而且好求新求變的她加上很有冒險精神的我,每次總是能夠讓我有煥然一新的感覺。我向來就很喜歡看美髮師巧手變髮,看著鏡子裡的我從原本的樣子變成一個完全不同的自己,真的很神奇,看得也過癮。米奇每次帶我去都戰戰兢兢,因為他很清楚,在三個小時以後走出來的我,一定會推翻他原本的想法和習慣…
It doesn’t take long for Lorena to get my style. We both have kind of adventurous personality. She’s always looking for something new and I’m always willing to take whatever suggestions she gives. I always enjoy watching hair cutting. It’s a miraculous thing to see myself changing. Michele is kind of scared to take me there because he knows it too well that three hours later I’ll overthrow his original thoughts and habits…

前一陣子的大波浪捲也留了將超過半年,昨天去赴約時,本來還在思考到底要變什麼,因為燙髮又留長的關係,分叉乾澀的問題自然無法避免,這是我唯一想要解決的問題,其實當時的我只知道我想剪頭髮而已…洗完頭做完護髮,小姐把厚厚的髮型書遞到我手上,沒兩分鐘羅芮娜就走了過來,一手拿著雜誌,一手正忙著在行動電話的圖庫裡找圖給我看…「你想把捲子留著嗎?不留的話我們就弄這樣…」二話不說,馬上開始動手。
I’ve been keeping my hair wavy and long for quite a while. When I went to the appointment I was thinking what to do. The only problem I was eager to solve is the unavoidable crispiness and bifurcate after I have it permed. I only knew I wanted to have it cut… After washing and treatment, a thick stylebook was handed to me. Lorena came to me a few minutes later, one hand with a magazine, the other fingering on her mobile trying to get the image she needed. ‘Do you want to keep the perm? Otherwise we can do this…’ No more words were wasted and we started the magic.

看著地上越來越多的頭髮,又有了一次全部剪掉的快感!現在的我,心情也跟著頭髮輕鬆了起來…
More and more hair was on the ground; I have had another time of delight seeing my hair being cut. Now, my mood is as light as my hair…

工作去~~~
Time for work~~~

10 comments:

DuduAline said...

Dear Thelma
wow 好年輕喔!!!(Hmm不是說妳昨天以前都很老喔 只是比較成熟啦~~)
剪完髮後的照型 看起來好像不超過20 不過落髮之後 應該輕鬆粉多吧
我每次減完後 都會覺得輕鬆 而且洗髮精不需要用太多!__!
不過 若是我減醬子短 我家老爺會說"二個月內不要和我說話"他和我姐夫都說:女生還是長髮比較正常
記得有次在這減了瀏海 很多也很短 我家老爺說"妳好醜~像戴了安全帽一樣"--__--"後來我再也不敢剪太短說@@

vivian said...

不會吧!!你又殺去bolzano剪髮去囉....
這次新髮型很不錯窩...跟之前"大大"不同
今年冬天流行直髮噎....果然是趕得上潮流得新女性
呵呵
我也把頭髮剪短了...跟你長度差不多
不過前面還是跟婚禮那時分旁邊一樣
洗澡比較快....孕婦喜歡的...還不會冷到頭髮已經洗好了
你幾時要來給我看看??

Anonymous said...

Dear Thelma,
這個真的是大變身ㄟ
呈現不一樣的風貌,我想通常是老公們很難接受 :-)
不過你這造型超可愛

Anonymous said...

原來你也去剪頭髮ㄚ
我們還真有緣...不會是同一天吧
你剪的很新潮耶....我的則是學生妹妹頭
看了你去日本的文章真是讓人羨慕
我好像這句話重複說好多次了
老了...記憶力真的有衰退 ;)

Thelma said...

aline,
我媽看到照片, 說小時候有一張照片簡直一模一樣...今年好像流行這種妹妹頭, 連我媽在台灣都被剪得短短的. 我家這個不敢管我的頭髮啦, 不然我會第一個叫他把頭髮給剪掉 :-P

vivian,
bassano啦! 妳眼花喔?! bolzano很遠耶...
剛剪完的那個晚上, 睡覺一直覺得脖子好冷~~~

汪汪,
謝謝妳的讚美. 基本上我老公也沒有說什麼啦, 嘴挺甜的, 先是愣了一下, 沒兩分鐘馬上稱讚老婆漂亮 :-D

jessie,
不是同一天剪啦! 看到妳的文章時我還沒剪勒...不過敢在英國剪, 我只能說勇氣可嘉. 我看了幾個朋友的慘痛經驗, 連試都不敢試哩!

Anonymous said...

哇~~你真有勇氣
一下子剪了那麼多
不過我想你髮質一定很好
加上又是直髮
所以看起來很有型
像我的髮質剪成這樣會嚇死人
所以只能維持長髮啦

Anonymous said...

其實大波浪也不錯看,不過剪短更俐落輕鬆
我在在英國不能剪這麼短,冬天感覺好冷,因為沒有頭髮遮住耳朵及脖子!

Thelma said...

sally,
我超喜歡留長以後一次剪短的感覺...好爽 :-P
不過話說回來, 也是因為覺得髮質變差才剪掉啦.

LJ,
就是變個型囉, 不然老看同一個樣子挺煩的
義大利也不是不冷, 冬天出門圍巾帽子照戴
所以剪短也就沒什麼差囉 :-)

Anonymous said...

我很喜歡妳的新髮型啊!感覺年輕好多!
超懷念在台灣洗頭的服務...我冬天時很懶,幾乎隔三天就去美容院報告,洗頭順便享受一下按摩服務。現在在英國只能乖乖自己洗頭,剪髮啊!只能再看看能不能撐到明年九月囉...

Anonymous said...

來看你的髮型嚕
可惜只有一張~~~~~

我對髮型可是超保守的 可能是以前國中時代的妹妹西瓜頭讓我被鏡子裡的自己嚇到...所以之後一定是留長髮~~~~

現在已經到腰部 還是不敢去剪 熱的話我就用髮簪挽起來了.....

真是愈來愈向黃臉歐巴桑....haha